Spekulas

 U tradiciji mog kraja nema Korinđanja za Badne veče, al ja sam nekako evo već sedam godina pravila mini paketiće kao mali znak pažnje za drage ljude tradicionalno za Božić, a koji su se sastojali iz medenjaka ukrašenjim rojalom, lincer keksićima i crveno belim bombonama. Naverovatno mi je kako ovako "matora" otkrivam i da crveno bele lizalice(šećerleme) u obliku štapa imaju svoju priču a to je da ih je bombondžija pravio smisleno i da beli deo predstavlja čistotu Hristovu a crveni njegovo stradanje, štap kao temelj vere. Nekada su njome-lizalicama, ušećerenim jabukama i orasima ukrašavali jelku a kasnije su jestive ukrase zamenili staklom, a još docnije plastikom.


Elem, oduševljeno sam pravila spekulas keks i probala oklagiju, za sve ljubitelje začina keks je fenomenalan a miris koji se širi kućom je magičan. Za rojal ove godine nisam nešto bila nadahnuta tako da spekulas je zauzeo mesto ukrašenim medenjacima. A vama eto ideje❤️🎄

S obzirom da je ovaj keks jedno od ne materijalnih dobara Holandije, sada ga možemo pripremati i uživati u njemu i kod nas. Negde sam naišla na podatak da se tradicionalno služio za svetog Nikolu, ali još češće za Božić. Setimo se samo da je Holandija u 16 i 17 veku bila trgovački centar i da se trgovalo između ostalog i začinima koji su ostavili svoje daleko Indijsko sunce i ugledali tek u Holandiji. Neki od začina nalaze se i u ovom keksu.
Spekulas keks je jednostavan za pripremu za svega 5 minuta + 30 za odmaranje testa u frižideru + 5-7 minuta pečenja, jedino što je mrvu komplikovano jesu začini ako ih već nemate kod kuće, to jest njihova nabavka.  Nisam ih pronašla kao gotove spice mešavine kao što je to slučaj sa medenjacima.

Da ne časim trena da počenemo od SPEKULAS začina

cimet
mleveni đumbir,
mleveni karanfilić,
mleveni muskatni oraščić,
beli biber,
mleveni kardamom
mleveni anisa

Postoji još jedan sastojak koji ide u Spekulas mešavinu je mace, koji je zapravo opna muskatnog oraščića koju nisam pronaša kod nas, a kako je sličnog ukusa (prema opisu) kao muskatni orah ja sam je izostavila.  Što se tiče mera, odokativnom metodom sam dodavala sve osim cimeta, kog sam stavila dve pune supene kašike, rećiću samo da u treba voditi računa o količini  belog bibera i đumbira jer ostavljaju tu poslednju ljutkastu notu prilikom žvakanja ako se pretera, no ne smeta ni tako.
Elem ovako je to bilo u mom slučaju cca (s.k.-supena kašika, k.k. kafena kašika)
2 s.k. cimeta, 
1/5 k.k. đumbira,
1/5 k.k.belog bibera,
1/2 k.k.muskatnog oraščića, 
1/2 k.k. mlevenog kardamoma,
1/2 k.k. mlevenog anisa,
1/2, k.k. mleveni karanfilić
Čuvati u staklenoj tegli do godinu dana, mada može i duže.

Sastojci neophodni za pripremu keksa

250 gr brašna
2 kašičice praška za pecivo
2 kafene kašičice Spekulas začina
prstohvat soli
150 gr braon šećera
150 grama putera na sobnoj temperaturi
3 kašičice mlakog mleka

Potrebno još modla za spekulas keks- holandseke vetrenjače i folk motivi.
brašno od pirinča
konac
 
ili 

Naravno ukoliko to nemate, može bilo koja druga modla obično brašno.
Ja sam koristila obične kalupe a testo sam tanjila oklagijom koja je izdubljena te je sam keks bio prošaran pahuljama i koristila sam pirinčano brašno.

Priprema:
Sjediniti brašno prašak za pecivo i začine pa prosejati sve, zatim dodati prstohvat soli i šećer te iseckati na kockice puter sobne temperature. Dobro sjediniti rukom pa testo uviti u prozirnu foliju i ostaviti u frižideru da se odmori 30 minuta.
Radnu površinu posuti pirinčanim brašnom i razviti testo na debljinu 0.3-05 mm pa ređati na pek papir i peći u rerni na 180 stepeni 5-7 minuta, 
Ukoliko koristite tradicionalni kalup, modlu pobrašnjavite pirinčanim brašnom utisnuti testo pa seći konacem kekse i stavljati ih na pleh.

Dragi moji srećan Badnji dan!









Comments

Popular Posts